Thursday, January 10, 2013

Kelas Make-Up Naza Sentuhan Derina

Pada awal Disember 2012 yang lalu saya berkesempatan untuk menyertai Kelas Make-Up anjuran kak Naza (Shaliz Derina Nazrin) atau lebih dikenali dengan nama Naza Sentuhan Derina. Beliau antara Group Leader dalam kumpulan make-up artis yang dikenali sebagai Derina Artitic Team.


Setelah sekian lama tidak masuk mana-mana kelas make-up.. kekadang jauh di sudut hati akan timbul sedikit keraguan samada kemahiran atau skill yang telah sedia ada pada diri kita ini masih releven atau tidak dengan trend dan citarasa semasa. Justeru, selain membuat research menerusi youtube dan google tentang teknik-teknik solekan terkini..langkah selanjutnya ialah mencari guru @ sifu yang boleh memberikan ilmu secara face to face serta mampu berkongsi skill dan teknik-teknik yang berlainan dari yang kita amalkan.

Kak Naza memberi peluang aku menggunakan teknik solekan air brush
Dalam kelas make-up kak Naza kali ini, beliau bukan sahaja memberikan tunjuk ajar tentang gaya solekan pengantin yang menggunakan kaedah biasa penggunaaan alat solek jenama MAC atau Kryolan..malah beliau turut memberikan sedikit penerangan atau pengenalan tentang HD Makeup atau Air Brush Makeup yang mana semakin popular dan diperlukan dalam bidang broadcasting.


Salah satu contoh penggunaan Air Brush Make-Up atau HD Make-Up yang begitu ketara dapat kita saksikan ialah pada malam Anugerah Juara Lagu Ke-27 (AJL27) yang baru berlangsung. Rata-rata finalist AJL27 mengenakan make-up HD untuk disesuaikan dengan rakaman yang turut menggunakan kaedah HD juga (High Definitions). Dan kumpulan Derina Artistic Team juga terlibat dalam menatarias wajah-wajah finalist AJL27 dimana mereka telah menaja solekan Azlan & The Typewriter menggunakan kaedah HD Makeup.

Ini adalah Sijil ke-4 saya dalam dunia Dandanan & Solekan
 Untuk makluman, Kak Naza bukanlah sifu pertama saya dalam bidang mekap ni... Ini adalah kali ke-4 saya menyertai kursus Make-Up. Namun yang menarik tentang kak Naza ialah beliau memiliki lebih 100 keping Sijil Kelas Solekan yang pernah disertainya untuk memantapkan skill solekan beliau. Terbaik kan! Terasa masih jauh lagi perjalanan saya dalam bidang ini.


Next time..In Sha Allah! Akan cuba melengkapkan diri ini dengan ilmu Air Brush Make-Up @ HD Make-Up... Kena kumpul duit banyak-banyak dulu lah gitu.. ini kerana selain course nya yang mahal, barang2 perlatan dan make-upnya pun ribu-riban juga you!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...